Wat doet Mindfulness?

 

WAT MINDFULNESS VOOR JE KAN BETEKENEN 

  • Stressprikkels eerder en beter op kunnen vangen 
  • Fysiek en mentaal beter kunnen ontspannen
  • Meer energie
  • Meer geluk ervaren
  • Minder in je hoofd zitten
  • Anders om kunnen gaan met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn
  • Beter om kunnen gaan met stressvolle situaties
  • Positiever in het leven staan
  • Beter kunnen focussen en concentreren
  • Een hogere mate van bewustzijn ontwikkelen
  • Beter om kunnen gaan met (chronische) pijn
  • Verandering, moeilijke tijden in je leven en confrontaties met een groter gemak tegemoet kunnen treden
  • Minder geconsumeerd worden door je gedachten, waardoor je beter in het nu kunt zijn
  • Een nieuwe manier leren van omgaan met oude patronen die soms in de weg zitten.
  • Beter je grenzen kunnen bewaken
  • Verbetering van de slaap
  • Leren je lichaam te versterken en spierspanning los te laten
  • Bewustwording van de wisselwerking tussen lichaam en geest
  • Intenser en bewuster leven

In het algemeen kun je stellen dat Mindfulness je algehele welzijn verbeterd.

 

JOHN KABAT ZINN

 

 

In de afgelopen 30 jaar heeft wetenschappelijk onderzoek op het gebied van neurologie, psychologie en fysische geneeskunde de voordelen van het leren om te mediteren veelvuldig aangetoond. Dit geldt in het bijzonder voor een 8-weekse mindfulness training. Professor emeritus Jon Kabat-Zinn, oprichter en voormalig directeur van de Stress Reduction Clinic aan de Universiteit van Massachusetts Medical Center, heeft mindfulness meditatie in de reguliere geneeskunde geïntroduceerd. Hij heeft wetenschappelijk aangetoond dat het beoefenen van mindfulness zowel je fysieke als geestelijke gesteldheid aanmerkelijk kan verbeteren. Daarnaast is er vastgesteld dat mindfulness positieve invloed heeft op iemands houding en gedrag.

 

STRESS :(

 

 

We hebben in ons dagelijks leven allemaal wel eens in meer of mindere mate met stress te maken. Stress kan een negatieve uitwerking hebben op onze gezondheid, prestaties en de kwaliteit van ons leven. De beoefening van mindfulness kan dienen als een 'tool' voor het reguleren van die stress. Wetenschappelijk bewijs heeft aangetoond dat Mindfulness een effectief hulpmiddel is bij de behandeling van vele mentale en fysieke gezondheidsproblemen. Daarnaast heeft Mindfulness een positieve invloed op onze prestaties, relaties en welzijn. Mindfulness is dus eigenlijk goed voor heel veel dingen.

 

MINDFULNESS IS EEN SUPERPOWER

 

 

Mindfulness maakt het makkelijker om van het leven te genieten, helpt je om meer in het moment op te gaan, en zorgt voor een groter vangnet om om te gaan met tegenslagen.
Door te focussen op het hier en nu, heb je minder kans om verstrikt te raken in zorgen over de toekomst of spijt over het verleden. Je bent minder bezig met zorgen over je eigen succes. Je gevoel van eigenwaarde krijgt een boost en je bent beter in staat tot het vormen van diepere connecties met anderen.

Sommige deskundigen geloven dat mindfulness werkt, door het helpen van mensen om hun (pijnlijke) ervaringen te accepteren, in plaats van daarop te reageren met afkeer en/of vermijding. Door het beoefenen van mindfulness train je je brein om gelukkiger te zijn. Je leert hoe je meer aanwezig kunt zijn en hoe je jezelf meer bewust kunt worden van je eigen gedachtepatronen en ingesleten gewoontes.  Dit kan je helpen om de automatische reacties van je geest te gaan herkennen en te leren bewust te kiezen om anders te reageren.  

Lees verder: 'Is het wat voor mij?' 

Mindfulness means paying attention in a particular way; On purpose, in the present moment, and non-judgmentally.
— John Kabat Zinn