Wat is het?

 
 

Waarschijnlijk heb je wel eens van Mindfulness gehoord. Misschien heb je er al een duidelijk beeld bij of juist helemaal niet. Het heeft iets met meditatie te maken en in het nu zijn, maar waar is het nu eigenlijk echt goed voor en waarom zou je er überhaupt aan beginnen? Het leven is al druk genoeg en je moet al zoveel.

En dat is het nu precies.

DE DEFINITIE VAN MINDFULNESS

Mindfulness houdt in dat men op een speciale manier aandacht geeft aan de ervaringen in het hier en nu: doelbewust, op het moment zelf en niet-oordelend. Je wordt bewuster van je lichaam, gevoelens en gedachten. Mindfulness kan je leren om bewuster in het huidige moment te staan, waardoor er minder ruimte is voor piekeren en stress. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat het tot een oplossing leidt. Daar komt bij dat gedachten geen feiten zijn. Vaak zijn het slechts verhaallijnen in je hoofd die uiteindelijk nooit echt zullen gebeuren. Door je te focussen op wat er in het huidige moment plaatsvindt, onderbreek je die gedachtestroom en geef je je hersenen iets anders te doen. Een ander positief effect is dat deze aandacht ervoor zorgt dat je meer vertrouwd raakt met wat er zich in je lichaam afspeelt en dat je signalen eerder opmerkt. Vaak merken we stress pas aan het einde van de dag als we thuiskomen met hoofdpijn of rugpijn. Ook uiten stress klachten zich vaak wanneer je eindelijk kunt ontspannen. Zo slaat migraine vaak in het weekend toe. Of je hebt eindelijk vakantie en je ligt de eerste dagen uitgeteld op bed. 

 

 

EEUWENOUDE ROOTS - DOWN TO EARTH AANPAK - WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN                                      

De Amerikaanse Emeritus Hoogleraar Jon Kabat-Zinn heeft in de jaren '70 van de vorige eeuw de Boeddhistische basisprincipes van Mindfulness verenigd met de Westerse psychologische inzichten en een 8-weekse training ontwikkeld: MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Tijdens de training krijg je handvatten aangereikt en leer je meer rust te ervaren in je dagelijkse leven, hoe je beter om kan gaan met stressvolle situaties en de kwaliteit van je leven te verhogen.

 

 

STRESS, SOCIALE DRUK EN BEWIJSDRANG                                                                                                            

Er is geen mens die niet gebaat is bij een beetje meer Mindfulness in zijn of haar leven. We werken hard om onszelf een mooie toekomst te garanderen. Er ligt veel druk vanuit de maatschappij om continue te presteren. Naast ons professionele leven proberen we er nog een sociaal leven op na te houden. We zijn allemaal op zoek naar het perfecte plaatje. En om ons heen zien we dat perfecte plaatje ontstaan; bij vrienden, familie, de buren, onze collega's op kantoor, naast ons in het klaslokaal. Ook als we thuis komen, kunnen we niet ontsnappen aan de sociale druk om ons heen. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter... en ga zo maar door; we worden continue afgeleid en vinden het nog heel normaal ook. En ook al is het zo nu en dan best een beetje irritant: geen haar op ons hoofd die er aan denkt om die telefoon eens uit te zetten. Zonder dat we het willen worden we continue gebombardeerd met het geluk, geld en succes van anderen. En ondertussen doen we er zelf gewoon aan mee: het presenteren van een zo perfect mogelijk plaatje. Maar hoe perfect ook, het kan altijd mooier en er is altijd wel iemand in de buurt die het beter voor elkaar heeft. Klinkt vermoeiend en dat is het ook.

 

 

MINDFULNESS; GEEN 'QUICK FIX'                                                                                                                           

Uiteindelijk verlangen we allemaal naar hetzelfde: gezondheid en geluk. Alleen zoeken we ons geluk vaak op de verkeerde plaatsen. We keren buiten onszelf en jagen daar ons geluk na. We denken dat geluk zich manifesteert in dure spullen, uiterlijke schoonheid en prestigieuze posities. Wat we vergeten is dat deze materiële zaken uiteindelijk nooit voldoende zullen zijn, om ons geluk te bereiken. Pas als we van buiten naar binnen keren zijn we op de juiste weg naar het echte geluk. Wanneer we ons fysiek of mentaal niet lekker in ons vel voelen zitten, zoeken we vaak naar de makkelijkste oplossing. We nemen een paracetamolletje of zoeken afleiding om maar niet te hoeven voelen. Op de korte termijn werken dit soort oplossingen meestal wel, maar hoe staat het met de lange termijn? Is deze snelle oplossing uiteindelijk wel een echte oplossing?

Bij het trainen van mindfulness wordt een andere houding tegenover spontaan opkomende gedachten, gevoelens en gewaarwordingen geoefend: mindful betekent dat iemand zich bewust is van wat er op dat moment is. Het tegenovergestelde is als iemand in gedachten verzonken is en zich mee laat slepen door gedachten over de toekomst, of overdenkingen van wat er gebeurd is. 

 

 

WAAROM MINDFULNESS?                                                                                                                                      

Mindfulness helpt ons om naar binnen te keren en met een niet-oordelende blik te kijken naar alles wat zich binnenin bevindt. Mindfulness is voor iedereen en het is echt niet een zweverige bedoeling. Integendeel; het Mindfulness programma is juist ontwikkeld voor mensen in de moderne Westerse samenleving die behoefte hebben aan wat meer momenten van innerlijke rust en bewustzijn. Mindfulness is goed voor zoveel dingen. Het is echt een praktische training (geen therapie) waarin je vaardigheden aanleert om bewuster, gezonder en ontspannener in het leven te staan.

Lees verder: Mindfulness; wat doet het?                                                                                                         

Niemand heeft ooit piano leren spelen door er een boek over te lezen.
— Edel Maex